Het gaat door!

8 juni 2018

“Wat is het toch heerlijk om weer thuis te zijn. Gister had ik gewoon het gevoel dat ik moest “wennen”. Wennen aan de dingen die ik heb hier. Wennen aan dat ik gewoon heerlijk rustig in de tuin kan zitten. Wennen aan dat ik gewoon kan kiezen wat ik wil eten. Gewoon het idee “waar ben ik beland”, terwijl ik dat juist dacht toen ik in Afrika kwam. Het was gewoon zo’n raar idee om je huis weer binnen te stappen met het idee dat het ook anders kan. Wat waren het 2 bijzondere weken. Iets wat je altijd bij zal blijven. En nu valt alles een soort van weg. Een jaar van voorbereiding, trainen, regelen, geld inzamelen, mensen vertellen over wat je gaat doen. Dan is het eindelijk 25 mei en stap je in het vliegtuig naar Ethiopië. Donderdags 31 mei de muskathlon, waar je een jaar lang voor getraind hebt. En zaterdag 2 juni stap je in het vliegtuig naar Kenia. En toen was het alweer 7 juni 9:30, geland op Schiphol. En dat was het dan ofzo, voor je gevoel. Maar wat is het fijn wat we achter hebben mogen laten in Ethiopië en ik nog in Kenia. Liefde, bemoediging, onze tranen vanwege armoede, een stukje hoop. Compassion werkt! Dat heb ik met eigen ogen mogen zien, zowel in Ethiopië als in Kenia! Kinderen die zo blij zijn, ouders die zo dankbaar zijn doordat hun eigen kind een betere toekomst tegemoet gaat en daardoor ook het gezin het beter heeft. Maar ja wat is beter.... Die dankbaarheid kunnen wij zoveel van leren!

Maar nu de reis dan ten einde is, ook nu kan ik blijven vertellen over deze reis, over deze mensen, wat de echte realiteit is in de wereld en dat het niet alleen maar nieuws is. Het houdt niet op hier. De Muskathlon gaat door, Compassion gaat door, het bevrijden van kinderen uit armoede gaat door, het werk van God gaat door. Iedereen die de Muskathlon gedaan heeft zegt vaak “het was levensveranderend”. Dat is het zeker, maar niet alleen voor mij. Doordat wij een kindje sponsoren is dat het begin van een levensveranderende situatie voor het kind en het gezin! Doordat Compassion zich inzet voor deze kinderen, ook kinderen die nog geen persoonlijke sponsor hebben, krijgen zij een levensveranderende toekomst. Maar niet alleen doordat wij helpen en Compassion zich inzet, ook omdat God werkt en nabij is! En dat de mensen God ervaren, dat is 1 ding wat zeker is! Materialistische armoede is bij hun groot, maar er is geen geestelijke armoede. De kern van armoede is ‘leven zonder God’.

Psalm 72:12

“De Koning zal zeker de arme (Warura, Abenzer en al die andere kinderen en gezinnen) die om hulp roept, bevrijden en ook de armzalige die door niemand wordt geholpen.” Ze worden gered, want God heeft het gezegd.

1. Willem Mensink:
    8 juni 2018
    Wat geef je mooi weer Rieneke wat je hebt gedaan in een jaar. Wat heeft het veel teweeg gebracht in jouw leven maar vooral in Ethiopië en Kenia bij de kinderen van Compassion. Samen met andere Muskathleten ben je tot grote zegen voor de minder bedeelden. God zegent ook jou?
  2. Willem Mensink:
    8 juni 2018
    Per ongeluk een vraagteken aan het einde van mijn vorige reactie maar dat moet een uitroepteken zijn!😘
  3. Jannette:
    Prachtig Rieneke!!!
  4. Riekje Elsinga:
    8 juni 2018
    Mooi geschreven Rieneke, prachtig levensveranderend werk van Compassion. Fijn dat je weer veilig thuis bent. 😘
  5. Wilma Mensink:
    8 juni 2018
    Mooie afsluiting van twee prachtige weken en een intensief jaar. Maar het was het waard!!!
    Zegen voor jou ook voor alles wat er verder op je weg komt.